Természet és tudomány

Fárosz

Fárosz

Korlátozni kellene a dízelmotorok használatát

2015. szeptember 23. - Langaléta

A Volkswagen-botrány kapcsán végzett  dízelmotor-vizsgálatok alapján azok nem felelnek meg sem az amerikai, sem pedig az európai emissziós követelményeknek, a határértékeket jóval meghaladó szennyezéssel üzemelnek, ezért korlátozni kellene használatukat a Magyar Gázüzemű Közlekedés Klaszter Egyesület (MGKKE) szerint.

 

Az MGKKE szerdai közleményében azt írta, a VW 11 millió dízelmotort érintő károsanyag-kibocsátási manipulációjával ellentétben bizonyítottá vált, hogy az új emissziós elvárásokat már nem képes gázolajjal teljesíteni az ipar. A nagyságrenddel magasabb mérgezőanyag-kibocsátás mellett a szilárdrészecskék is jelen vannak, nagyobb számban és lényegesen károsabban, mint valaha. Ez pedig azt jelenti, hogy a dízelmotort be kellene tiltani, de legalábbis kitiltani a sűrűn lakott övezetekből - írta az egyesület.

"A bio- és földgázzal hajtott motorok ezzel szemben még idejét múlt technológiával is töredék mennyiségű nitrogén-oxidot bocsátanak ki, szilárd részecske pedig a metán üzemanyag elégetésekor nem keletkezik. Mindehhez egy határozott szén-dioxid-megtakarítás tartozik, amely környezetbarát megújuló forrásból akár nulla közeli értéket is jelenthet" - fejtette ki a közleményben Domanovszky Henrik, az MGKKE elnöke.

Az amerikai emissziós előírások valamivel korábban tették kötelezővé lényegében ugyanazon szigorú emissziós elvárásokat, amelyek a személyautóknál ez év szeptemberétől kötelezőek Európában. Ez azt jelenti, hogy a nitrogén-oxidok kibocsátása a dízelmotoroknál a kilométerenkénti 180 milligrammról 80 milligrammra csökkent Európában, míg az amerikai norma mindössze 40 milligramm. Összehasonlításul: a benzinmotorok normája 60 milligramm kilométerenként.

A nitrogén-oxid az egyik legagresszívabb üvegházhatású gáz, a széndioxidnál mintegy 300-szor nagyobb hatással bír a légköri felmelegedésre - írta az egyesület.

A kibocsátás manipulálásának a problémáját az EPA, az Egyesült Államok Környezetvédelmi Ügynöksége által szeptember 18-án kelt közleménye vetette fel, mely mintegy fél millió dízel autó manipulált emissziójával kapcsolatban keletkezett. Az előzmény egy, még 2014. májusában a West Virginia Egyetem Alternatív Üzemanyagok, Motorok és Emissziók Központja (CAFEE) által elvégzett vizsgálat volt, amely három eltérő nitrogénoxid kibocsátást csökkentő katalizátor-rendszert hasonlított össze. Itt derült ki, hogy a VW motorjának nitrogénoxid kibocsátása akár negyvenszerese lehet a határértéknek.

Átfogó vizsgálatot végzett a Nemzetközi Tiszta Közlekedés Tanácsa (IPCC) is, az európai és az amerikai mérések alapján. Ez a szervezet 6 gyártó 15 eltérő euró 6-os dízel modelljét vizsgálta meg tavaly, szintén eltérő katalizátor technológiák elemzésével. Egyetlen egy hozta közülük a kötelező szintet és még kettő felelt meg a korábbi elvárásnak, a másik tucat még annak sem - áll a szakmai szervezet közleményében.

 

Forrás: MTI

A bejegyzés trackback címe:

https://farosz.blog.hu/api/trackback/id/tr477813828

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása